Manhattan Superwide

New York City - die Stadt, die nie schläft! Eine der dynamischsten Metropolen der Welt! Manhattan, das pulsierende Herz von New York City! Eine Stadt der krassen Gegensätze: Glamour und Dreck, unermeßlicher Reichtum und tiefste Armut, modernste Hightec und 19. Jahrhundert, selbstlose Hilfsorganisationen und Gewaltkriminalität, atemberaubende Hektik und unerwartete Ruhe, Hochkultur und Banausentum, Fast Food und Haute Cuisine. Hier finden sich die krassesten Gegensätze auf engstem Raum und erzeugen ein einzigartiges Spannungsfeld. Was könnte spannender sein, als sich mit dieser faszinierenden Stadt fotografisch auseinanderzusetzen?

New York City - the city that never sleeps! One of the most dynamic metropoles of the the world! Manhattan, the vibrant core of New York City! It is a city of stark contrasts: Glamour and filth, unfathomable wealth and unbelievable poverty, the most modern hi-tech besides 19th century technology, selfless aid organisations and violent crime, breathtaking hecticness and unexpected tranquillity, high culture and philistinism, fast food and haute cuisine. The most extreme contrasts are confined into just a few square miles, creating a unique atmosphere and tension. What could be more thrilling than exploring such a fascinating city by the means of photography?

 

Um die Gegensätze voll zu machen, entschied ich mich für die Herausforderung, diese überbordend vielfältige Stadt mit den spartanischsten Mitteln fotografisch zu erkunden. So wählte ich die Hasselblad Superwide als einzige Kamera, die mit ihrem extremen Zeiss Biogon 4.5/38mm Weitwinkel-Objektiv bestens geeignet ist, die irre Dynamik der Stadt einzufangen. Als Film wird ausschließlich Kodak TMax 400, entwickelt in Atomal, eingesetzt und alle Aufnahmen werden ohne Beschnitt des Negativs auf Ilford Ilfobrom Galerie 1K.2 vergrößert. Dieses Vorgehen hat auch nach 15 Jahren und unzähligen Aufnahmen nichts an seiner Spannung eingebüßt.

Adding to the extremes, I decided to take up the challenge to photograph this exuberant city by the most spartan means possible. I allowed myself to use only a single and very special camera, my Hasselblad Superwide. It has a built-in lens, the extraordinary Zeiss Biogon 4.5/38mm wide angle, which is most suitable to capture the crazy dynamics of the city. I chose Kodak TMax 400 as the sole film, always developed in Atomal. Negatives are printed on Ilford Galerie 1K.2, no cropping allowed. This demanding approach has not lost any of it's creative tension over the past 15 years.

 

Die hier gezeigten Aufnahmen sind größtenteils Scans von den Negativen und nur wenige sind Repros der eigentlichen Prints. Angesichts der Darstellungsqualität im Internet ist das wohl ein vertretbarer Kompromiß.

Most of the images presented here are scans from negatives and only a few are reproductions of actual prints. Given the limitations of displaying images through the internet, I think this is an acceptable compromise.

Empire State Building

Empire State Bilding

Crysler Building

Woolworth Building

James Watson House

Central Park

Brooklyn Bridge

Twin Towers from Brooklyn Bridge

New York Library, Lobby

Rockefeller Center, Christmas

Times Square Brewery

Times Square Carriage

Twin Towers

Harlem, W 125th Street

Bayard Street, China Town

BMW, 18th Street

Fishing in Central Park

Triangle II, Tribeca

Lincoln Center

The Producers, 42nd Street

United Nations Headquarters, E 42nd Street

Lower Eastside

Upper Westside

Federal Hall National Memorial, Wall Street

Broken Steam Pipe

"Taxi!" by John Seward Johnson II, Park Ave. @ 47th Street